Nauka przez działanie. III Warsztaty fizyczno-chemiczne w naszej szkole

            Tegoroczny Dzień Dziecka upłynął w naszej szkole pod hasłem nauki i techniki. 1 czerwca odbyły się warsztaty fizyczno-chemiczne dla wszystkich uczniów Gimnazjum 24.

 

Program warsztatów:

 

DZIAŁ FIZYKI

1)Prezentacja doświadczeń fizycznych przez uczniów III klas gimnazjum.

2)Samodzielne wykonanie doświadczenia fizycznych przez chętnych uczniów na 12 stanowiskach fizycznych i 6 chemicznych obsługiwanych przez starszych kolegów i koleżanki z V Liceum Ogólnokształcącego. Na tych stanowiskach umieszczono wszelkie pomoce naukowe, mierniki, obwody i inne przyrządy pomiarowe, które uczniowie mogli samodzielnie zastosować do swoich własnych pokazów.

3)Quizy z zakresu wiadomości z fizyki, które rozmieszczone na każdym ze stanowisk. Licealiści, którzy opiekowali się danym stanowiskiem udostępniali  pytania z danego działu fizyki i nagradzali dobrze odpowiadających żetonami-dukatami. Przeprowadzono konkurs na zdobycie jak największej liczby dukatów. Dodatkowe dukaty można było zdobyć proponując i przeprowadzając własne doświadczania na stanowiskach.

4)Stanowisko  „Jak to jest zbudowane?” dla majsterkowiczów, na którym można było samodzielnie (ale pod czujnym okiem opiekuna) rozkręcić komputer, drukarkę laserową, kuchenkę mikrofalową, czajnik, telefon komórkowy czy radio oraz całą masę innych sprzętów domowych.

5)Stoisko z literaturą fachową aktualną albumów z astronomii i ze zdjęciami z kosmosu, jako ciekawostkę również  „podręczniki z dzieciństwa naszych belfrów”, czyli literaturę fachową sprzed kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu lat.

 

Nagrodzone prezentacje zespołów klas III (nagrody książkowe):

 

  • Kacper Kukliński oraz Wysokiński Dawid jako dodatkowe doświadczenie zaprezentowali świecącego ogórka kiszonego :)
  • Alicja Kosińska oraz Kacper Wronka tłumacząc zasady generowania dźwięku w instrumentach muzycznych  wykonali koncert na kieliszkach.
  • Jakub Rodziewicz z Kacprem Gulbinowiczem zaprezentowali wytapianie wosku z ramki pszczelarskiej użytej jako element obwodu elektrycznego.
     

 

Uczniowie, którzy zdobyli największą liczbę żetonów - dukatów:


17 dukatów  - Klaudia Wojtukiewicz i Alicja Kosińska  - III GB;

16 dukatów -  Jakub Świątek  III GA oraz Laura Wyłupska- IIIGB;

14 dukatów -  Dominika Najmowicz IIGA  oraz Jan Dębski IIGC 

12 dukatów – Ola Zawadzka I GB

11 dukatów – Ania Szyczewska IGB

 

Uczniowie Ci otrzymali ocenę celującą z fizyki.

 

DZIAŁ CHEMII

            W części chemicznej warsztatów zorganizowanych było sześć stanowisk, na których uczniowie klasy IIB gimnazjum (Aleksandra Gołębicka, Klaudia Góralska, Magdalena Kurenda, Justyna Karwacka, Marcel Cichowski) i IF LO (Daniel Stańczak) prezentowali i omawiali doświadczenia dotyczące:

1.reakcji zobojętniania i reakcji tlenków z kwasami i zasadami,

2.reakcji wytrącania osadów,

3.rekcji związanych z aktywnością metali (reakcje metali z kwasami i wodą),

4.otrzymywania dwutlenku węgla i badanie jego właściwości,

5.wykrywania białek, cukrów w produktach żywnościowych takich jak budyń, mleko, białko jaja kurzego, roztwór glukozy i ziemniaki,

6.sprawdzenia wiadomości w formie testu. 

 

Najlepsi gimnazjaliści, którzy zdobyli maksymalną ilość punktów z chemii to:

  • Remigiusz Kuźbicki z klasy IIB
  • Emil Abramowicz z klasy IIC
  • Magda Jóźwik z klasy IIIA
  • Bartosz Skała z klasy IIIA
  • Kacper Pocztarski  z klasy IIIB
  • Maciej Sznitko z klasy IIIB
  • Magdalena Zielińska z klasy IIIB.

Gratulujemy zwycięzcom!

           

Taki sposób zdobywania i utrwalania wiedzy spodobał się naszym uczniom. Wykazywali duże zainteresowanie doświadczeniami, a wiedza przekazywana przez kolegów dawała satysfakcję obu stronom- prezentującym i obserwującym.

 

Pomysłodawcami i organizatorami warsztatów byli: Monika Dudda (nauczycielka chemii), Julita Cichocka (nauczycielka fizyki) i Jarosław Cichocki (nauczyciel fizyki).

Gratulujemy wspaniałego pomysłu! I czekamy na więcej :)



Galeria