IV Warsztaty fizyczno- chemiczne klas gimnazjalnych w VLO w Olsztynie
5 czerwca 2018 w godzinach 7:50 - 11:30 gimnazjaliści z klas trzecich podsumowali swoją wiedzę z fizyki i chemii, przy pomocy uczestnictwa w końcowych obowiązkowych warsztatach z tych dziedzin, gdzie prezentowali publicznie swoje wystąpienia dotyczące obowiązkowych doświadczeń z fizyki i chemii.
Nauczyciele: Julita i Jarosław Cichoccy –fizycy oraz Monika Dudda – chemik zorganizowali szkolne warsztaty fizyczno-chemiczne dla uczniów klas kończących gimnazjum.
DZIAŁ FIZYKI
Program składał się z następujących pozycji:
- Uczniowie III klas gimnazjalnych w dwuosobowych drużynach zaprezentowali wszystkie obowiązkowe doświadczenia fizyczne z podstawy programowej gimnazjum. Dodatkowo wykonywali doświadczenia dowolne z dziedziny fizyki, której dotyczyło doświadczenie obowiązkowe. Każdy zespół przedstawiał swoją prezentację na głównej scenie na auli. Uczniowie uzyskiwali oceny za występ.
- Uczniowie mogli samodzielnie wykonać doświadczenia fizyczne na 14 stanowiskach fizycznych i 4 chemicznych obsługiwanych przez swoich kolegów i kolegów z V Liceum Ogólnokształcącego. Na tych stanowiskach umieszczono wszelkie pomoce naukowe, mierniki, obwody i inne przyrządy pomiarowe, które uczniowie mogli samodzielnie zastosować do swoich własnych pokazów.
- Wszyscy uczniowie gimnazjum mogli wziąć udział w quizach z zakresu wiadomości
z fizyki, które rozmieszczone były na każdym ze stanowisk. Licealiści, którzy opiekowali się danym stanowiskiem udostępniali pytania z danego działu fizyki i nagradzali dobrze odpowiadających żetonami- dukatami. Przeprowadzono konkurs na zdobycie jak największej liczby dukatów. - Wszyscy uczniowie obowiązkowo wypełniali kartę pracy podczas występów innych grup, która dotyczyła zagadnień ze wszystkich doświadczeń prezentowanych tego dnia.
Wszyscy uczniowie klas III mieli okazję zaprezentowania się publicznie i wystąpili na scenie głównej na auli i przedstawili wcześniej przygotowane doświadczenia. Były trzy cele tego przedsięwzięcia:
- praktyczna, doświadczalna strona wiedzy z fizyki i chemii;
- zmierzenie się każdego ucznia z wystąpieniem publicznym, prezentacja własna;
- ocena komisji i samoocena uczniów.
Uczniowie, którzy zdobyli największą liczbę żetonów w quizie z fizyki:
9 dukatów - Daniel Karaszewski III GB;
9 dukatów - Jakub Klimczewski IIIGB;
9 dukatów – Jakub Makowski I IIGB
Uczniowie Ci otrzymali ocenę celującą z fizyki.
6 dukatów – Julia Szwark III GB uzyskała ocenę bardzo dobry z fizyki
DZIAŁ CHEMII
W części chemicznej warsztatów zorganizowanych było pięć stanowisk, na których uczniowie klasy IIA i IIB gimnazjum (Karolina Chełchowska, Karolina Dymitryjuk, Maja Ambroziak, Ania Bonusiak) prezentowali i omawiali doświadczenia dotyczące:
1. Reakcji zobojętniania i reakcji tlenków z kwasami i zasadami,
2. Reakcji wytrącania osadów,
3. Rekcji związanych z aktywnością metali (reakcje metali z kwasami i wodą),
4. Wykrywania białek, cukrów w produktach żywnościowych takich jak budyń, mleko, białko jaja kurzego, roztwór glukozy i ziemniaki,
5. Sprawdzenia wiadomości w formie testu.
Najlepsi gimnazjaliści, którzy zdobyli maksymalną ilość punktów z chemii to:
- Kamila Zyser z klasy IIIA
- Martyna Łukowiec z klasy IIIA
- Marcel Cichowski z klasy IIIB
- Paweł Ciołkowski z klasy IIIC
- Jakub Klimczewski z klasy IIIB
- Filip Pniewski z klasy IIIC
Gratulujemy zwycięzcom!
Taki sposób zdobywania i utrwalania wiedzy spodobał się naszym uczniom. Wykazywali duże zainteresowanie doświadczeniami, a wiedza przekazywana przez kolegów dawała satysfakcję obu stronom- prezentującym i obserwującym.